CREATORS

水野魔利枝

PROFILE

プロフィール

1987 年 京都市出身。
2010 年 大阪成蹊大学 芸術学部 環境デザイン学科 テキスタイルデザインコース卒業


日常的にスマホで撮影した写真をもとにデジタルコラージュした画像をデジタル捺染/シルクスクリーン技法を用いテキスタイルを制作。オリジナルテキスタイルから造形物を作り出す。


アート・ファッション・プロダクト・など様々な形式で京都で制作活動を行う。


私の作品は、スマートフォンで撮影した街の風景やディテールを素材に、デジタルコラージュでまず画面を制作します。その制作した画面をテキスタイルに落とし込み、造形作品を創り出しています。


スマートフォンで撮影する写真は、特定の国や場所に限定されるシンボル的なモチーフではなく、日常生活の中で見過ごされがちな何でもないディテールを捉えることに焦点を当てています。
街であればどこにでも普通にあるような電線や配管、ダクトや草が伸び放題のプランターなど人の生活経過、時間が見える既視感のある風景を身近なツールであるスマホで収集しています。


日々撮り溜めている時間も場所も違う写真を、一つのフラットな風景へデジタルコラージュで再構築していきます。デジタルコラージュする理由は写真(事実)を生のまま切り出し、再構成することで事実であって事実でない同じ空間時間を共有した「実際に在って実際には無い風景」を作り出せるからにあります。


画面は布へと移され、外界の風景をインテリアや洋服などの室内に存在するプロダクト的な造形や衣類などの身に纏うものになり、外の風景を身の回りに取り込みます。

外の世界を内に持ち込む。
外界と内部の境界線を曖昧にし世界がフラットであることを強く意識しています。

Born 1987 in Kyoto.
Graduated from the Textile Design Course, Department of Environmental Design, Faculty of Art, Osaka Seikei University in 2010.

She creates textiles by digital collage of images taken with a smartphone on a daily basis, using the digital textile printing/silkscreen technique. Produces figurative objects from original textiles.

Based in Kyoto, I work in various forms, including art, fashion and products.

My work begins with a digital collage of cityscapes and details photographed with a smartphone. I then incorporate these screens into textiles to create figurative works.

The photographs I take with my smartphone are not symbolic motifs limited to a particular country or place, but focus on capturing the casual details that are often overlooked in everyday life.
The déjà vu landscapes of electric wires, pipes, ducts and grassy planters that are ubiquitous in the city, which give a sense of people's lives and the passage of time, are collected using a familiar tool: the smartphone.

The photographs, taken every day at different times and places, are reconstructed into a single flat landscape through digital collage. The reason for digital collage is that by cutting out and reconstructing photographs (facts) in their raw state, it is possible to create a 'landscape that actually exists but does not actually exist', sharing the same space and time.
Images are transferred onto fabric and become wearable objects in the form of products that exist indoors, such as interiors and clothing, bringing the outside world into the surroundings.

The outside world is brought inside.
The blurring of the boundary between the outside world and the inside world is a strong reminder of the uniformity of the world.

 

translate

CAREER

経歴

1987 年 京都市出身。
2010 年 大阪成蹊大学 芸術学部 環境デザイン学科 テキスタイルデザインコース卒業


個展
2015 年「WONDER WALL」 (Gallery Pause/ 東京)
2018 年「DO OR DIE」 (アトリエ三月 / 大阪)
2019 年「NOIZE GIRL」 (TANADA ピースギャラリー / 京都)
2020 年「OHAYO- OYASUMI」(アトリエ三月 / 大阪)
2020年「melting pot」(同時代ギャラリー/京都)


2023年 「DAYDAY DAY」(Cafe ber TRINI/大阪)


2024年 「7gallery PRESENTS INSTALLATION “Focus on Space”」(藤井大丸7Fイベントスペース/京都)


 

Born in Kyoto in 1987.
Graduated from Osaka Seikei University, Faculty of Art, Department of Environmental Design, Textile Design Course, 2010.

Solo exhibitions
2015 'WONDER WALL' (Gallery Pause / Tokyo)
2018 'DO OR DIE' (Atelier Mitsuki / Osaka)
2019 'NOIZE GIRL' (TANADA Peace Gallery / Kyoto)
2020 'OHAYO- OYASUMI' (Atelier Mitsuki / Osaka)
2020 "melting pot" (DIDAI Gallery / Kyoto)

2023 "DAYDAY DAY" (Cafe ber TRINI / Osaka)

2024 "7gallery PRESENTS INSTALLATION "Focus on Space"" (Fujii Daimaru 7F event space / Kyoto)

translate